Ski-resort-stats.com

13. november 2017 by jacobdklarsen

Dato: 13. november 2017
Kategori: Projekter
Tags: Ski

Internettet har fået en ny webportal for ski destinationer!
https://ski-resort-stats.com 

Ideen til en ny ski portal fødes

Nu igen… Jeg kiggede til højre og så en grøn græsklædt mark. Jeg kiggede til højre og så endnu en grøn græsmark. Jeg kiggede op og så en flot skyfri blå himmel med en stor bagende strålende sol.
Jeg kiggede ligeud og konstaterede jeg stadig befandt mig på en skipist i Østrig. Pisten bestod af et cirka 10 meter bredt snespor. Snespor og pist er måske så meget sagt, for der var næsten mere jord end sne på “pisten” og det sne som var tilbage, var mere vandet end frossent. Det føltes mere af at stå på vandski end skiløb.

Ovenstående situation er fra min en skiferie i Østrig i uge 8 2017. Endnu engang var jeg kommet afsted på en skiferie, hvor der burde være masser af sne, men grundet elendige vejr-forhold var sneen næsten væk. Vel at mærke på tidspunkter, hvor der normalt burde være masser af sne.
På den skiferie sad jeg og snakkede med 5 gode venner om klimaændringerne mon allerede havde påvirket sneforholdene på skisportssteder?
– Der fik jeg ideen til min nye ski portal.

Senere på året rejste jeg til Skotland for at arbejde med jagt på et skotsk gods. Et arbejde, der sommetider betyder lange arbejdsdage med minimal søvn. Sommetider er der dog også mange aftentimer, hvor der ikke er meget arbejde og, hvor jeg sidder isoleret på et gods langt ude på landet. Det var i disse aftentimer at jeg begyndte at undersøge historiske sne-statistikker for snefald- og dybder på ski destinationer.
– Dér fandt jeg ud af at der findes et hav af forskellige ski-portaler og vejrtjenester, men at der ikke findes én ordentlig ski-portal, hvor man hurtigt kan finde statistikker om sneforhold for ski destinationer rundt om i verdenen.

Arrogant indgang til projektet

En aften fik jeg hurtig dum idé: Jeg laver sgu da bare min egen portal, som er meget bedre end alle de andre. 
En dum idé, som nu er blevet ført ud i livet, og som har kostet rigtig mange timers arbejde ud på de sene nattetimer, frustationer og gode læringer.

Jeg må indrømme at jeg lettere arogant tænkte: “Hey, hvor svært kan det være? Jeg er skide god til det der google! Jeg har en del opskrifter på nettet, der trækker flere tusinde besøgende hver uge til min blog. SEO’en bliver intet problem! Jeg har en halv multimediedesigner-uddannelse bag mig, så det grafiske arbejde bliver piece of cake. Og da jeg var 13 år var jeg da en haj til HTML og css. Og efter at have arbejdet 4 år på store internetportaler som Boligsiden.dk og Ejendomstorvet.dk, har jeg længe spekuleret over, hvorfor der skulle så mange tekstforfattere, udviklere, managers og alle mulige mennesker til at drive en simpel hjemmeside.. Det kan jeg da sagtens selv klare

Her et halvt år efter er jeg blevet meget klogere! Og jeg er endt ud med et produkt, som er meget langt fra mine forestillinger i indledningsfasen.

Lille budget og dårlige forudsætninger

Da jeg så småt begyndte på det indledende praktiske arbejde måtte jeg tage nogle beslutninger om det tekniske setup, budget, indhold mm.

Indhold… Ret hurtigtigt besluttede jeg mig for at prøve at være “klassens frække dreng” og bygge indholdet omkring andres folks tidligere arbejde. Jeg besluttede mig derfor at lære at “scrape og crawle” internettet for data om ski destinationer og vejrforhold. Efter en rådslagning med nogle suspekte polske it-nørder og en del selvlæring, sad jeg pludselig med en kæmpe datamængde om 5.436 ski destinationer, som indebar snehistorie for de sidste 20 år, antal og fordeling af pister og lifte, beskrivelser, webcams, pistekort og alt muligt andet.
– Al denne data var nær ved at tage livet af min gamle bærbar.

Budget… I mit nuværende job, er det ikke ligefrem penge, man tjener mest af, og da jeg ikke er sikker på, hvad fremtiden bringer, besluttede jeg mig for at jeg ikke ville ofre mange basøre på projektet, andet end egne arbejdstimer.
Alle tekniske løsninger skulle derfor bygges på gratis services, som Google Drive, WordPress, Paint, osv.
Det betyder bl.a. at databasen bag sitet er lavet i Google Drive, og når sitet så skal hente en information fra databasen sker det via en svensk amatør-programmørs script fra 2011.
Så med indkøb af domæne, et par nødvendige licenser til plugins mm. har sitet ikke stået mig i mere end et par 1000 kroner.

Plan for sitet… Nu stod jeg pludselig med al denne data og en masse idéer, og før jeg fik set mig om, var jeg allerede gået i gang med at det grafiske arbejde.
– Men hvad var planen egentligt? Det vidste jeg ikke, udover jeg ville præsentere historiske snefald- og dybder for ski destinationer.
Jeg besluttede mig for at lave en portal, hvor omdrejningspunktet skulle være data og statistikker. Og med en masse landingspages og lidt seo-arbejde, måtte det da kunne skrabe nogle besøgende ind.
Målgruppen måtte være de personer i verdenen, der sidder og googler skisportssteder. Det er vel typisk personer, der skal til at arrangere skiferier og leder efter informationer om deres kommende skiferie.

De besøgende skal være sitets produkt. Jeg vil bruge de besøgende til at sende trafik videre til hoteller, ski-destinationer, rejseselskaber osv. Og hvis det lykkedes at få en ordentlig volume af besøgende, kan det være jeg måske får råd til enkelt skiferie 🙂

En gennemarbejdet plan? Overhovedet ikke! Men nu havde jeg sgu lysten og gejsten. Nu skulle det være. Alt for mange af mine tidligere ideer er døde i planlægning, undersøgelser og detaljer. Nu skulle der eksekveres. Lad det briste eller bære. Og, hvis det brister har jeg ikke tabt noget. Tværtimod har jeg lært en masse.

 

 

Det endelige resultat… Langt fra målet

Hurtigt fandt jeg ud af min viden og kompetencer indenfor SEO og opbygning af en portal, var temmelig begrænset.
Jeg ved ikke, hvor mange nætter jeg har siddet og bandet over database-kald, forvirring om brugervenlighed, visuel-fremstilling osv.
Og mange dage har jeg kun haft 10-20 minutter til at arbejde på hjemmesiden i. Det har medført at jeg flere gang har mistet overblikket og arbejdet mig ud af en tangent, som jeg ikke havde planlagt.

Mine manglende tekniske kompetencer har bl.a. også medført kedelige konsekvenser, som eksempelvis en dårlig pagespeed, der nok ødelægger mine placeringer hos Google.

Fede funktioner

Men jeg er blevet færdig med sitet. Sådan da. Og jeg er okay tilfreds. Det er en god start.
Særligt er jeg stolt over:

  • Find ski destiner med powder-sneKlik her
    • Via den dagligt opdaterede database, kan man finde en liste med skisportssteder, hvor der netop nu er frisk powder-sne (mere end 20 cm nysne).
    • Samtidig findes der også en liste, der viser, hvilke destinationer, der får powder-sne de kommende 7 dage. (Tak for idéen Carl)
  • En af nettets største oversigter over ski destinationer
    • Via forskellige tabeller er det muligt at finde ski destinationer på alle kontinenter og mere end 36 forskellige lande.
    • I alt 516 destinationer er oprettet på portalen. Min database indeholder mere end 5.000 resorts, men jeg har startet med vælge de største og mest spændende destinationer ud.
  • Nemt at finde nye ski destinationer udfra forskellige kriterier.
    • Tabellerne er klar til at blive sorteret, filtreret og søgt i af brugerne. Dvs. at, hvis en besøgende ønsker at finde en destination, der opfylder forskellige kriterier som eksempelvis Over 50 km piste, Børnevenlig, User-rating over 3, Beliggende i Østrig og Natskiløb, så skal vedkommende blot indtaste disse filtre, hvorefter tabellen automatisk opdateres.
  • Visuel fremstilling af historiske sne-dybder.
    • Jeg er vild med ideen om at man kan vælge en vilkårlig skidestination og se sne-dybden for hver uge de seneste 5 år. På den måde bliver det tydeligjort, hvilke uger, man ikke bør bestille skiferie i til et givent resort.

Kommende tiltag

Det første mål er opfyldt. Portalen er blevet til noget og kommet online.
Det næste mål er få tiltrukket så mange besøgende at det giver mening af begynde at tænke på affiliate-marketing og samarbejder. Jeg er allerede blevet kontaktet af et belgisk ski magasin og en international ski portal, der godt kunne tænke sig at få besøgende fra portalen, men jeg ønsker dog at få portalen op på et andet nivaeu først.

Det vil jeg gøre ved det næste års tid at arbejde med:

  • Oprettelse af flere ski destinationer
  • Præsentation af mere data for hver destination
  • En mere visuel datafremstilling, hvor infographic og sammenligninger skal spille en større rolle.
    • Eksempelvis kan man ikke isoleret bruge informationen om at Wagrain har en liftkapacitet på 75.398 passenger pr. time, til noget som helst. Men, hvis tallet bliver sat i sammenligning og holdt op med at det er den 3. bedste liftkapacitet i Østrig ud af 81 andre destinationer, er det lige pludselig en interessant information.
  • SEO-optimeringer af indhold
  • Flytte al data over i en rigtig database, hvorfra der kan fortages API-kald.
  • Erhverve licens til sne-statistikker for alle ski-resorts.
  • Udskifte scrapet og crawlet data med egen data, fra primære datakilder.
  • Mere content i form af nyheder og artikler med egne tekster.
  • Udarbejdelse af backlinks-netværk

Kritik, feedback og gode ideer modtages med kyshånd

Portalens største ulemper er at den er lavet 100% af én persons tanker og ideer, uden nogen form viden, der kan underbygge dette. Jeg ved reelt ikke, om der er overhovedet er nogle som er interesseret i sitet. Jeg ved ikke, om opbygningen giver mening. Jeg ved ikke portalen overhovedet viser den information, som er interessant at vise?

Derfor er jeg meget interesseret i at høre fra dig. Hvis du finder en funktion-fejl på sitet, har en idé til kommende funktion, har et spørgsmål eller bemærk til opbygningen eller noget helt andet, så må du meget gerne kontakte mig!


Ingen kommentarer »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

Warning: Undefined variable $user_ID in /customers/2/2/1/jacobdklarsen.dk/httpd.www/wp-content/themes/wordpress-naked/comments.php on line 51